پرینت

کتاب «تاریخ منظر؛ از رنسانس تا پست مدرن»، نوشته ایان دی. وایت، ترجمه دکتر علی اسدپور، نشر کتابکده کسری

نوشته شده توسط علی اسدپور on . Posted in Articles-UL

118

پیشگفتار مترجم

«پدیدۀ منظر»، همچون هر پدیدۀ دیگری نسبتی با تاریخ در معنای عمیق فلسفی خود دارد. آغازی بر آن می‌توان متصوّر شد و دگرگونی‌هایی برای آن می‌توان برشمرد. این پدیدۀ مکانمند متأثر از تغییرات جغرافیایی، گونه‌گون خواهد بود و ادراک آدمی نیز متأثر از فرهنگ، سیاست، ایدئولوژی و بسیاری عوامل دیگر، تحول و دگردیسی می‌یابد. حاصل کنش‌ها و واکنش‌ها میان همۀ این‌ها، منظر را به پدیده‌ای چندوجهی، میان‌رشته‌ای و پیچیده بدل نموده است. آگوستین برک در کتاب خود به نام «اندیشۀ منظر»[1] سرمنشأ زیست‌شناختی آن را کاوید و به قرن چهارم میلادی در چین بازگرداند. بر پایۀ استدلال وی آغاز شکل‌گیری مفهوم منظر در اروپا به نخستین سال‌های رنسانس بازمی‌گردد.  نویسندۀ این کتاب، ایان دی. وایت، از همین زمان یعنی از قرن پانزدهم میلادی کتاب خود را آغاز کرده است و آن را تا روزگار معاصر پی‌ می‌گیرد. بااین‌حال، همۀ تاریخ‌نویسی‌ها با نگرشی گزینشی روبرو هستند؛ چیزهایی را باید برگزید و برخی را می‌بایست وانهاد. «دگرگونی» بیش از تداوم موردتوجه است، با همین دست‌آویز دگرگونی‌ها در تاریخ ثبت شده‌اند. «تفاوت» نیز بیش از تشابه به چشم خواهد آمد، ازاین‌روی شرایط و رویدادهای متفاوت، و حالات و اَشکال متمایز نیز بخش برجسته‌ای از تاریخ منظر هستند. منظر و به‌ویژه نظریۀ منظر نیازمند انواع و گونه‌های مختلف بازنمایی نیز هست؛ زبان و ادبیات، بازنمایی نوشتاری را شکل می‌دهند و هنرهای تجسمی، گونه‌ای بازنمایی دیداری را فراهم می‌آورند که همگی درنهایت، بُردارهایی برای انتقال اندیشۀ منظر در خلال زمان هستند.

به‌رغم همۀ کوشش‌هایی که در چند سال گذشته برای روایی و رویش منظر در ایران شده است، کمبود کتاب‌های نظری و سستی کتب تاریخی نمایان است. بیشتر کتاب‌های تاریخی، منظر را به باغ فرو کاسته‌اند و به همین دلیل هنگامی‌که سخن از موضوع تاریخ در منظر به میان می‌آید، بی‌درنگ «باغ» یا «پارک» به یاد متبادر می‌شود. این در حالی است که منظر، مفهومی فراخ‌تر داشته و دریافت جامعی از آن برای هر معمار منظر، طراح محیط و مرمتگری که به محیط انسانی در پیوند با طبیعت می‌پردازد، بایسته و ناگزیر است. کتاب «تاریخ منظر؛ از رنسانس تا پست‌مدرن»، با این انگیزه به فارسی برگردان شده است که بتواند بخشی از این خلأ را جبران نماید و بنیادی باشد برای انتقال اندیشه‌های ژرف به حوزۀ ادبیات منظر در ایران تا روزگاری بتوان سهم ایرانیان را در تاریخ منظر مدون نمود.

کتاب کنونی یعنی «تاریخ منظر؛ از رنسانس تا پست‌مدرن»، پیوند میان منظر و تاریخ را در پانصد سال گذشته می‌کاود. کتاب سرشتی میان‌رشته‌ای دارد و داده‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی، باستان‌شناسی، برنامه‌ریزی و طراحی منظر را به کار می‌گیرد تا دگرگونی‌های کلیدی منظر را بازشناسد. گسترۀ زیستگاهی کتاب کشورهای آنگلوساکسون و حوزۀ تأثیرگذاری آن‌ها را پوشش می‌دهد؛ یعنی اروپای غربی با محوریت بریتانیا، فرانسه، آلمان، هلند، و استرالیا، آمریکای شمالی و دیگر مستعمرات آن‌ها در آفریقا. چرایی تمرکز بر این سرزمین‌ها، نقش «پارادایم زیبایی‌شناسی غرب» در جهان معاصر است که هرچند یگانه پارادایم موجود نیست ولی بی‌گمان نیرومندترین آن‌ها است. کتاب، پیوندی میان ایدئولوژی‌های سیاسی- اقتصادی و ساختارهای اجتماعی با منظر برپا می‌نماید و با نگاهی بر پایۀ شمایل‌نگاری، آثار نقاشی، نوشته‌های ادبی- داستانی و نقشه‌های کارتوگرافی را به خدمت می‌گیرد تا دگرگونی و تحول در مفهوم منظر و ادراک آن را در تاریخ روشن سازد. در کتاب توجه قابل‌توجهی نیز به ارزیابی و ارزشیابی منظر تاریخی، مدیریت و سیاست‌گذاری برای حفاظت از آن‌ها بر اساس ویژگی‌های میراثی، تفریحی و چشم‌اندازی شده است. به همین سبب موضوع پارک‌های ملی، موزه‌های فضای باز و سایت‌ها و محوطه‌های میراث فرهنگی موردتوجه هستند. این کتاب می‌تواند برای پژوهشگرانی از حوزه‌های گوناگون معماری، معماری منظر، مرمت بافت‌های تاریخی، طراحی محیط و دیگر علاقه‌مندان به موضوعات جغرافیای فرهنگی مفید، آموزنده و جذاب باشد.

 کتاب در پنج فصل تنظیم شده است؛ فصل نخست آن شالوده‌های نظری لازم برای درک کتاب را فراهم می‌آورد و تصویری از تمام کتاب پیش چشم خواننده قرار می‌دهد. دیگر فصول کتاب در سیری تاریخی حرکت می‌کنند و بخش‌بندی‌ها بر اساس اثرگذاری و ارزش هر رویداد یا تحول است. کتاب سرشار از اسامی افراد، مکان‌ها، رویدادها و مانند آن است، به همین سبب پانوشت‌هایی به متن توسط مترجم افزوده‌شده‌اند تا آن را برای خوانندۀ فارسی‌زبان گویا نماید. شمار تصاویر کتاب اندک بودند و پیشا متن کافی برای خوانندۀ فارسی را فراهم نمی‌آوردند، ازاین‌روی تعداد قابل‌توجهی تصویر نیز برای به نمایش درآوردن آنچه نویسنده اشاره می‌نماید به متن افزوده شدند که با عنوان «افزودۀ مترجم» از دیگر تصاویر کتاب متمایز شده‌اند. مترجم کوشیده است تا برگردانی درخور، روان و دقیق ارائه کند بااین‌حال نمی‌تواند بی کاستی باشد، بنابراین آمادۀ دریافت نظرات و پیشنهادات اصلاحی است.

 دکتر علی اسدپور

 استادیار دانشگاه هنر شیراز

 


 

[1] برک، آگوستین (1396). اندیشۀ منظر، ترجمۀ علی اسدپور، نشر کتابکدۀ کسری.


 

 دی. وایت، ایان (1396)، «تاریخ منظر؛ از رنسانس تا پست مدرن»، ترجمه علی اسدپور، نشر کتابکده کسری (ناشر تخصصی هنر، معماری و شهرسازی).


 جهت خرید الکترونیکی به وبسایت رسمی نشر کتابکده کسری به نشانی http://www.kasrapublishing.ir  مراجعه و یا بر روی این لینک کلیک نمائید.


 

پرینت

Phenomenology of Garden in Assyrian Documents and Reliefs; Concepts and Types

نوشته شده توسط علی اسدپور on . Posted in Articles-UL

 

Phenomenology of Garden in Assyrian Documents and Reliefs; Concepts and Types

Ali Asadpour, PhD in Architecture, Assistant professor, Shiraz University of Arts, Fars, Iran. این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

Abstract

Problem

The Assyrian reliefs, especially the Neo-Assyrian, in addition to "historical narratives," have a long tradition in "representing the natural environment." On the other hand, Assyrian dipole ontology based on the "center/periphery" and "order/chaos" dichotomy has been influential in their naturalistic way of life and has shaped their aesthetic understanding. However, the role of these in shaping the garden as a third nature is a major issue in the Assyrian documents and reliefs, which has been considered less as an independent research, and no model has been presented.

Goals

The purpose of this paper is to identify the key factors affecting the formation of gardens in the Neo-Assyrians and their typology and modeling their view of the garden and its various functions based on the analysis of research texts and surviving reliefs.

Research method

This research based on a qualitative method in a critical and inferential approach and with an explicit reading of the phenomenology of the garden in the lands of Neo-Assyrians. The "triangulation of data" has been used to achieve theoretical saturation.

Conclusion

The results show that gardens with the Assyrians are manifestations of the "microcosm" and include a spectrum of recreational-dramatic functions, including occasional, even ecological and economic ones. The typology proposed in this paper based on the location-operation of (a) gardens and parks in the urban landscape, and (b) gardens and parks of the urban fringe. The conceptual model, show that by moving away from downtown and decreasing gardens ritual and religious values, geometric and regular design changes to a free (natural) approaches of "landscape planning". The change in the paradigm of garden design based on the change of the garden from "Kirū" to "Kirimāhu" means the succession of dramatic gardens (fun and pleasure) instead of functional gardens (botanical) at the time of Sargon II (late 8th century BC), and this is The golden age in the Assyrian gardens, from which later the elements of the dramatic art such as artificial lakes, Bitānu, and Aqueducts were added to the gardens and hanging and stepped gardens were flourishing.

Keywords: typology, Assyrian gardens, reliefs, Bitānu, hunting


 

 Asadpour, A. (2018). Phenomenology of Garden in Assyrian Documents and Reliefs; Concepts and Types. The Monthly Scientific Journal of Bagh- E Nazar, 15(60), 51-62. doi: 10.22034/bagh.2018.62765


 

پیوست ها:
دانلود این فایل (BAGH_Volume 15_Issue 60_Pages 51-62-2.pdf)Original Paper[Download ]851 kB
پرینت

پدیدارشناسی باغ در آثار و نقش برجسته‌‌های آشوری؛ مفاهیم و گونه‌ها

نوشته شده توسط علی اسدپور on . Posted in Articles-UL

پدیدارشناسی باغ در آثار و نقش برجسته‌‌های آشوری؛ مفاهیم و گونه‌ها

علی اسدپور، دکتری معماری، استادیار دانشگاه هنر شیراز، فارس، ایران.

چکیده

بیان مسئله

نقش‌برجسته‌های آشوری به‌ویژه آشور نو علاوه بر «روایتگری تاریخی»، سنتی دیرپا در «بازنمایی محیط طبیعی» دارند. از سوی دیگر هستی‌شناسی دوقطبی آشوری مبتنی‌ بر دوگانه‌های «مرکز/ پیرامون» و «نظم/ آشوب» در شیوۀ مواجهه آنان در منظر طبیعی تأثیرگذار بوده و درک زیبایی‌شناسی آنان را نیز شکل داده است. بااین‌حال، نقش این موارد در شکل‌دهی به انواع باغ به‌مثابۀ طبیعت سوم، موضوع مهمی در اسناد و نقش‌برجسته‌های آشوری است که کمتر به‌عنوان پژوهشی مستقل موردتوجه بوده و مدلی از آن عرضه نشده است.

هدف

هدف این نوشتار شناسایی مؤلفه‌های کلیدی مؤثر بر شکل‌گیری انواع باغ‌ها نزد آشوریان نو و گونه‌شناسی و مدل‌سازی نگاه آنان نسبت به باغ و کارکردهای گوناگون آن مبتنی بر تحلیل متون پژوهشی و نقش‌برجسته‌های برجای‌مانده است.

روش پژوهش

این پژوهش از روش کیفی در رویکردی انتقادی و استنتاجی و با خوانشی تأویلی به پدیدارشناسی باغ در نقوش آشور نو می‌پردازد.از «همسوسازی داده‌ها» برای دستیابی به اشباع نظری بهره برده شده است.

نتیجه‌گیری

نتایج حاصل نشان می‌دهند که باغ‌ها نزد آشوریان تجلی «جهان صغیر» هستند و طیفی از کارکردهای تفریحی- نمایشی تا آیینی- تشریفاتی و حتی بوم‌شناختی و اقتصادی را در بر می‌گیرند. گونه‌شناسی پیشنهادشده در این نوشتار مبنی بر مکان-کارکرد (الف) باغ‌ها و پارک‌های منظر درون‌شهری و ب) باغ‌ها و پارک‌های منظر حاشیه شهری و مدل مفهومی تنظیم‌شده، نشان می‌دهند که با دور شدن از مرکز شهر و با کاهش ارزش آیینی و مذهبی آن‌ها، طراحی هندسی و منظم به سمت نگرش آزادانه (طبیعی) مبتنی بر «برنامه‌ریزی منظر» تغییر می‌یابد. تغییر در پارادایم طراحی باغ مبتنی بر دگرگونی در واژۀ باغ از «کیرو» به «کیریماهو» یعنی جانشینی باغ‌های نمایشی (تفریح و لذت) بجای باغ‌های کارکردی (گیاه‌شناسی) در زمان سارگون دوم (اواخر قرن 8 ق.م) روی می‌دهد و این دوران سرآغاز دوران طلایی در باغسازی آشوری است که از آن به بعد عناصر نمایشی همچون دریاچه‌های مصنوعی، بیتانو و آکواداکت‌ها به باغ‌ها افزوده شدند و باغ‌های معلق و مطبق رونق یافتند.

واژهای کلیدی: گونه‌شناسی، باغ آشوری، نقش‌برجسته، بیتانو، شکار


 

اسدپور، علی (1397). «پدیدارشناسی باغ در آثار و نقش‌برجسته‌های آشوری؛ مفاهیم و گونه‌ها»، ماهنامه علمی- پژوهشی باغ نظر، 15(60):51-62.


 

 

پیوست ها:
دانلود این فایل (BAGH_Volume 15_Issue 60_Pages 51-62.pdf)اصل مقاله[Download ]739 kB
پرینت

Vernacular Landscape Transition from Past Concepts to Contemporary Context

نوشته شده توسط علی اسدپور on . Posted in Articles-UL

Vernacular Landscape;

 The Transition of the Past Concepts to the Contemporary Context

Ali Asadpour

Assistant Professor, Shiraz University of Arts(P.O. Box: 71365-176, Shiraz, Iran), این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

Topic: Evolution of Landscape Concept

ABSTRACT

A vernacular landscape is known as the combination of natural and human structures in the context of ordinary people's lives. Vernacular means every day, ordinary or something similar. Vernacular Landscape recognized as a combination of natural and human structures in the context of the lives of ordinary people that traditionally has been studied in rural and semi-rural areas with a historical approach. This article methodology is based on qualitative research methods. The paper reviews the current literature on the vernacular landscape published by scholars. I consider the vernacular landscape as phenomena which could be analyzed and categorized in an inductive way. By addressing to some published literature, changes acquired with the concept of the vernacular landscape during the last decades have been explored. This study formed the hypothesis that the vernacular landscape is under the influence of Cartesian dualism in terms of historical background (cultural/natural) to the extent that its multidisciplinary and various dimensions are neglected. Thus, the paper categorized the study in three parts: "vernacular landscape and landscape dualism", "vernacular landscape and fuse of ecological and human structures" and "vernacular landscape- ordinary landscape; from rural to the contemporary city". The results show that how considering the vernacular landscape as an ordinary landscape makes significant changes in the concept and meaning of it. Furthermore, on the other hands, it shows that vernacular landscape passed and shifted from historical and rural natural approaches toward post-industrialized cities. This approach is under forming. These contemporary multidisciplinary studies focus on Urban Semiology and suggested a new interpretation of “urban vernacular landscape” in which the shifting paradigm make sense from “rural and sub-urban” to “global city”.

KEYWORDS: Vernacular Landscape, Ordinary Landscape, Culture, Contemporary City


 

Asadpour A "Vernacular Landscape Transition from Past Concepts to Contemporary Context " The IFLA Middle East Conference (MELAC 2018) Landscape in Transition (2018) (oral presentation).


 

 

پیوست ها:
دانلود این فایل (Asadpour-Fullpaper-Final.pdf)Original Paper[Download ]1400 kB