پرینت

تحلیل تجارب جهانی دوره «مطالعات منظر» به مثابه گرایشی میان‌رشته‌ای برای نظام آموزش عالی کشور

نوشته شده توسط علی اسدپور on . Posted in Articles-UL

تحلیل تجارب جهانی دوره «مطالعات منظر» به مثابه گرایشی میان‌رشته‌ای

برای نظام آموزش عالی کشور

علی اسدپور1

1 دکتری معماری منظر از دانشگاه علم و صنعت ایران و مدیر گروه معماری داخلی دانشگاه هنر شیراز، شیراز، فارس،

پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چکيده:

با گذشت حدود یک و نیم دهه از آموزش دانشگاهی معماری منظر در ایران لزوم بازنگری در سرفصل‌های آموزشی و یا تعریف دیگر گرایش‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی احساس گردیده و تلاش‌هایی نیز انجام شده است. پژوهش حاضر با درک این ضرورت به تحلیل تخصص جانی مطالعات منظر (Minor in landscape Studies) در دانشگاه‌های مطرح جهان می‌پردازد. این جستار با بهره‌گیری از راهبرد ترکیبی شامل موردپژوهی و تحلیل محتوا به شناخت و تحلیل محتوای آموزشی این دوره‌ها در رویکردی استنتاجی و نگاهی انتقادی می‌پردازد. یافته‌های پژوهش حکایت از آن دارد که 24 دانشگاه در جهان دوره‌ای با این عنوان و دیگر عناوین مشابه ارائه می‌نمایند که به جز در 2 مورد تمامی دانشگاه‌های برگزار کننده در کشور آمریکا قرار دارند. این دوره به مثابه آموزشی تخصصی، ویژه دانشجویانی تعریف شده است که در دو سوم موارد در مقطع کارشناسی به تحصیل مشغول هستند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و در یک مورد دکتری، در اولویت دوم قرار دارند. در بیشتر موارد عنوان دوره، «مطالعات منظر» یا «مطالعات معماری منظر» نامیده شده و تحلیل اهدف و رسالت دپارتمان‌های برگزار کننده را می‌توان در سه مقوله، «فرهنگ و تاریخ»، «اکولوژی» و «محیط انسان ساخت»  خلاصه نمود. این امر به معنی حرکت از «پارادایم رشته محوری» در آموزش به سمت «پارادایم سیستم محوری» است. دپارتمان‌ها در بیشتر موارد تلفیقی از واحدهای «ضروری» و «انتخابی» را به عنوان برنامه آموزشی تعریف نموده‌اند. به لحاظ محتوایی، این دروس به ترتیب به موضوعات «تاریخ و مبانی نظری منظر (35%)، «کارگاه طراحی و ترسیم منظر (19.5%)» و «اکولوژی و گیاه‌شناسی (17%)» اختصاص داشتند و تفاوت معناداری میان دروس «مبانی نظری و تاریخ منظر» و «اکولوژی و گیاه‌شناسی» در مجموعه دروس ضروری وجود دارد که نشان می‌دهند این دوره‌ها با تأکید بر مبانی نظری- تاریخی منظر تعریف شده‌اند. با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود پیشنهاد می‌شود چنین دوره‌های در کشور در مقاطع مختلف راه‌اندازی و یا رشته‌ای تحت عنوان «مطالعات منظر ایران» در نظام آموزش عالی کشور با هدف تقویت بنیان‌های نظری منظر و بومی سازی مبانی آن تعریف شود.

واژگان کلیدی:تحصیلات تکمیلی، آموزش منظر، برنامه‌ریزی آموزشی، مطالعات منظر، مبانی نظری


Analyzing World's Experiences of the "Minor in Landscape Studies" as an Interdisciplinary Course for Iranian Higher Education System

Ali Asadpour1

1. PhD in Landscape Architecture from IUST, Head of Interior Architecture Department of Shiraz University of Art, Shiraz, Fars, IRAN. (Email: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید )

Abstract: After about one and a half decades of university education landscape architecture in Iran, revising educational topics or other defined trends in graduate school had been felt and some efforts have been done. Recognizing this need, the present study analyzes the Minor in Landscape Studies at the universities in the world's expertise. This article intends to use a combination of strategies including case studies and content analysis to identify and analyze the content of these programs with inductive approach and in a critical way. The findings suggest that 24 universities in the world offer training courses in this title or as well as other similar ones. All offering universities, except in 2 cases are in the United States of America. These courses as specialized training is defined in two thirds of cases for students which studying at the undergraduate level. Graduate students and in one case PhD candidates are in the second priority. Courses titles, in most cases, are called "Minor of Landscape Studies" or "landscape architecture studies Minor". Goals and mission of departments can be divided, summarized and analyzed into three categories, "Culture and History", "ecology" and "the built environment". This means moving from "discipline based paradigm" in education to "system-oriented paradigm". In most cases, departments combined "necessary" and "elections" credits as educational programs. In terms of content, in order of priority, credits in terms of "Landscape History and Theoretical Foundations (35%)", " Landscape Design Workshop and Drawing (19.5%)", and "Ecology and Botany (17%)"  were more common. In necessary credits, significant differences between the courses of "Theoretical Foundations of landscape and landscape history" and "ecology and botany" have been recognized which showing that these programs emphasis on and defined by the theoretical and historical basics of landscape. Due to the capacity of the existing facilities, it's proposed to be and suggested to set up courses at different levels in the Country or establish a discipline entitled "Studies of Iran's Landscape" in the higher education system with the aim of strengthening the basics of Iranian landscape and its theoretical foundations for preparing local landscape properties.

Keywords:Higher Education, Landscape Education, Education Planning, Landscape Studies, Landscape Theories


اسدپور، علی (1395).تحلیل تجارب جهانی دوره «مطالعات منظر» به مثابه گرایشی میان‌رشته‌ای برای نظام آموزش عالی کشور، دومین همایش ملی معماری منظر، 19 و 20 اردیبهشت ماه 95، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.